Białoruska Belavia pozyskała trzy airbusy A330-200. Oznacza to, że po raz pierwszy przewoźnik ten będzie eksploatował samoloty Airbusa i szerokokadłubowe odrzutowce. Samoloty w ubiegłym roku zostały zarejestrowane przez Magic Air... w Gambii, w celu ominięcia embarga oraz zakazów nałożonych na Białoruś i Rosję. Następnie w magiczny sposób trafiły do naszego wschodniego sąsiada. O sprawie poinformowały w ostatnich dniach zachodnie portale, po tym jak pojawiło się zdjęcie jednego z samolotów w barwach Belavii.
Obecnie maszyny posiadają już białoruskie rejestracje: EW-587PD, EW-588PD i EW-589PD. Według doniesień samoloty przybyły w złym stanie technicznym i wymagały gruntownych przeglądów. Belavia planowała wprowadzić A330-200 do eksploatacji w sezonie letnim 2025 r., choć mogą być gotowe do lotów tylko dwa z nich ze względu na ich wiek i konieczność przeprowadzenia napraw.
Z Omanu przez Gambię na BiałoruśW ostatnich dniach okazało się, że Lebanon Sky Aviation sprzedała trzy airbusy A330-200 do pewnej firmy lotniczej, ale nie była to firma białoruska. Źródła zbliżone do sprawy potwierdzają, że samoloty został sprzedane/wyleasingowane do Magic Air Company Limited w... Gambii. Świadczy o tym fakt, że samoloty zanim trafiły na Białoruś posiadały rejestrację C5-TAB, C5-TAC oraz C5-TAD, a prefiks C5 należy do Gambii. Zakup został zrealizowany za pośrednictwem gambijskiej firmy Magic Air, aby ominąć zachodnie sankcje ograniczające bezpośrednią sprzedaż samolotów i wsparcie dla Białorusi. Gambia nie podlega tym sankcjom, co pozwoliło na przeprowadzenie transakcji pomimo międzynarodowych ograniczeń. Dział prasowy Belavii, poproszony o komentarz, nie skomentował sprawy.
Wszystkie trzy airbusy A330-200, mające od 22 do 23 lat, dawniej eksploatowane przez linie Emirates, a następnie Onur Air, zostały dostarczone do Magic Air Company Limited w grudniu 2023 r. i posiadały rejestracje zarejestrowane na Bermudach: VP-CBB, VP-CBD oraz VP-CBE i następnie zostały przerejestrowane na znaki gambijskie. Od marca 2024 r. do sierpnia 2024 r. pozostawały zaparkowane na lotnisku w omańskim Maskacie. Potem, według pojawiających się informacji, 17 sierpnia 2024 r. maszyny te trafiły do Mińska.
Flota liniiObecnie we flocie przewoźnika znajduje się 13 samolotów: dwa boeingi B737-300, pięć B737-800,
jeden B737 MAX 8,
jeden embraer E175 oraz cztery E195. Oczekiwana jest jeszcze dostawa wspomnianych trzech airbusów A330-200.