Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Sposób na Gambię, czyli jak trzy A330 znalazły się na Białorusi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Sposób na Gambię, czyli jak trzy A330 znalazły się na Białorusi
Fot. Facebook/FlightMode
Białoruska Belavia pozyskała trzy airbusy A330-200. Oznacza to, że po raz pierwszy przewoźnik ten będzie eksploatował samoloty Airbusa i szerokokadłubowe odrzutowce. Samoloty w ubiegłym roku zostały zarejestrowane przez Magic Air... w Gambii, w celu ominięcia embarga oraz zakazów nałożonych na Białoruś i Rosję. Następnie w magiczny sposób trafiły do naszego wschodniego sąsiada. O sprawie poinformowały w ostatnich dniach zachodnie portale, po tym jak pojawiło się zdjęcie jednego z samolotów w barwach Belavii.

Obecnie maszyny posiadają już białoruskie rejestracje: EW-587PD, EW-588PD i EW-589PD. Według doniesień samoloty przybyły w złym stanie technicznym i wymagały gruntownych przeglądów. Belavia planowała wprowadzić A330-200 do eksploatacji w sezonie letnim 2025 r., choć mogą być gotowe do lotów tylko dwa z nich ze względu na ich wiek i konieczność przeprowadzenia napraw.

Z Omanu przez Gambię na Białoruś

W ostatnich dniach okazało się, że Lebanon Sky Aviation sprzedała trzy airbusy A330-200 do pewnej firmy lotniczej, ale nie była to firma białoruska. Źródła zbliżone do sprawy potwierdzają, że samoloty został sprzedane/wyleasingowane do Magic Air Company Limited w... Gambii. Świadczy o tym fakt, że samoloty zanim trafiły na Białoruś posiadały rejestrację C5-TAB, C5-TAC oraz C5-TAD, a prefiks C5 należy do Gambii. Zakup został zrealizowany za pośrednictwem gambijskiej firmy Magic Air, aby ominąć zachodnie sankcje ograniczające bezpośrednią sprzedaż samolotów i wsparcie dla Białorusi. Gambia nie podlega tym sankcjom, co pozwoliło na przeprowadzenie transakcji pomimo międzynarodowych ograniczeń. Dział prasowy Belavii, poproszony o komentarz, nie skomentował sprawy.

Wszystkie trzy airbusy A330-200, mające od 22 do 23 lat, dawniej eksploatowane przez linie Emirates, a następnie Onur Air, zostały dostarczone do Magic Air Company Limited w grudniu 2023 r. i posiadały rejestracje zarejestrowane na Bermudach: VP-CBB, VP-CBD oraz VP-CBE i następnie zostały przerejestrowane na znaki gambijskie. Od marca 2024 r. do sierpnia 2024 r. pozostawały zaparkowane na lotnisku w omańskim Maskacie. Potem, według pojawiających się informacji, 17 sierpnia 2024 r. maszyny te trafiły do Mińska.

Flota linii

Obecnie we flocie przewoźnika znajduje się 13 samolotów: dwa boeingi B737-300, pięć B737-800, jeden B737 MAX 8, jeden embraer E175 oraz cztery E195. Oczekiwana jest jeszcze dostawa wspomnianych trzech airbusów A330-200.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chiny planują duże zamówienie w Airbusie. W tle konflikt z USA

Biznes i przemysł

Chiny planują duże zamówienie w Airbusie. W tle konflikt z USA

Piotr Bożyk 06 czerwca 2025

Kolejny boeing B737-800 dla Enter Air

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny boeing B737-800 dla Enter Air

Piotr Bożyk 05 czerwca 2025

Deutsche Aircraft: Prezentacja prototypu D328eco (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Belavia wycofała ostatniego boeinga B737-500

Pasażer i linie lotnicze

Belavia wycofała ostatniego boeinga B737-500

Avgeek 20 czerwca 2021

Belavia: Pierwszy komercyjny rejs 737 MAX na trasie Mińsk - Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Belavia: Pierwszy komercyjny rejs 737 MAX na trasie Mińsk - Warszawa

Rafał Dybiński, Piotr Bożyk 21 maja 2021

Belavia odebrała pierwszego boeinga 737 MAX 8 (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Chiny planują duże zamówienie w Airbusie. W tle konflikt z USA

Biznes i przemysł

Chiny planują duże zamówienie w Airbusie. W tle konflikt z USA

Piotr Bożyk 06 czerwca 2025

Kolejny boeing B737-800 dla Enter Air

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny boeing B737-800 dla Enter Air

Piotr Bożyk 05 czerwca 2025

Deutsche Aircraft: Prezentacja prototypu D328eco (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Belavia wycofała ostatniego boeinga B737-500

Pasażer i linie lotnicze

Belavia wycofała ostatniego boeinga B737-500

Avgeek 20 czerwca 2021

Belavia: Pierwszy komercyjny rejs 737 MAX na trasie Mińsk - Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Belavia: Pierwszy komercyjny rejs 737 MAX na trasie Mińsk - Warszawa

Rafał Dybiński, Piotr Bożyk 21 maja 2021

Belavia odebrała pierwszego boeinga 737 MAX 8 (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij